zaterdag 26 september 2009

Monogamie deel 2

Dat ik sceptisch ben als het op monogamie aankomt wisten we al. De reden daarvoor is voornamelijk mijn eigen ervaring ermee. Ikzelf, maar vooral de mannen in mijn leven. Mijn vriendinnen delen niet perse mijn standpunt, en er zijn er dan ook zeker genoeg die wel in een monogame relatie zitten.

Mijn zus bijvoorbeeld, is al tien jaar met dezelfde man, en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat geen van beide ooit buiten de deur heeft gesnoept. Wel een unieke situatie moet ik zeggen.
Vorige week meldde een vriendin van me dat ze was vreemdgegaan en dat ze dat ok vindt en er zelfs voor “open gaat staan”. Deze vriendin, ‘M’, zit in een liefdevolle relatie. Overtuigd dat ze haar leven met deze man wil delen en zelfs bezig een kindje te krijgen. Seksueel gezien echter, bevredigt deze lieve man haar simpelweg niet. Na jaren erover gepraat te hebben en zonder verbetering, heeft M besloten dat ze het dus buiten de deur gaat zoeken. Het doet niets af aan de liefde voor haar man.

Mijn andere vriendin, toevallig ook ‘M’, gelooft zeker in monogamie. Op seksueel gebied nogal een pittig wijf. Gelukkig voldoet haar vriend wel aan haar fantasieën. Er is één man echter waar ze helemaal wild van wordt. Alleen al door naar hem te kijken glibbert ze van haar stoel. Toen we gingen stappen en deze knappe man er ook was kwam M al tot het besluit dat “een keertje zoenen wel zou kunnen. Gewoon, voor de spanning”. Seks zou haar te ver gaan. Zegt ze….

Toen ik van de week op een feestje aan de praat raakte met een relatiecoach legde ik haar mijn zorgen uit. “Ik ben bang dat ik niet monogaam kan zijn. Maar ik denk dat het gewoon komt omdat ik de juiste nog niet ben tegengekomen. Wat denkt u?” “Nee”, kreeg ik simpelweg te horen. “Dat je vreemdgaat heeft absoluut niets met de mannen in kwestie te maken. Dat is jouw probleem met jezelf”. Probleem? “Ja. Angst om je honderd procent te geven, angst om je te binden, angst om gekwetst te worden”. Goed, dat ik me nog niet wil binden is duidelijk, maar als ik echt verliefd wordt dan wil ik toch vanzelf helemaal voor iemand gaan? “Nee, het feit dat jij denkt dat je ervaring wil opdoen en lekker vrij wil zijn heeft puur met je eigen issues te maken. Ga daar eerst maar eens aan werken.”

Ok, duidelijk. Lola heeft issues. Of ik het helemaal met deze dame eens ben weet ik niet. Maar we zullen het zien. Zodra ik smoorverliefd wordt op iemand houd ik jullie op de hoogte…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten